W latach 70-ych ubiegłego stulecia na Uniwersytecie Stanforda naukowcy postanowili sprawdzić na
czym polega sukces projektantów i jak można skutecznie zaadoptować ich proces do tworzenia
rozwiązań biznesowych. W efekcie wieloletnich eksperymentów i doświadczeń powstał
proces projektowania wykorzystujący know how biznesowe i technologiczne, nazywany Design
Thinking.
Proces ten integruje myślenie strategiczne z myśleniem kreatywnym w ramach ściśle
określonych etapów, koncentrujących się na poszukiwaniu odpowiedzi na następujące pytania:
dla kogo projektujemy rozwiązanie?
jaki problem rozwiązujemy?
co w związku z tym jesteśmy w stanie zaproponować?
jak wygląda i działa rozwiązanie?
co użytkownicy sądzą o rozwiązaniu?
10 najważniejszych cech procesu Design Thinking*:
1.
Klient w centrum uwagi - podstawowym filarem myślenia projektowego jest człowiek i
prawdziwe zrozumienie jego oczekiwań, dzięki któremu jesteśmy w stanie dostarczyć
wartościowe rozwiązania.
2.
Multidyscyplinarność – praca w zróżnicowanych zespołach pozwala wykorzystać mnogość
kompetencji, perspektyw i doświadczeń ich członków.
3.
Każdy jest kreatywny - przyjęcie zasady, że każdy jest wartością w zespole, a wszystkie
pomysły są własnością grupy.
4.
Duża dawka empatii – dzięki aktywnemu słuchaniu, obserwacji i zadawaniu pytań, proces
pozwala na znalezienie problemów, z których istnienia nikt wcześniej nie zdawał sobie
sprawy, a których rozwiązanie może w znaczący sposób ułatwić nasze życie lub podnieść
jego jakość.
5.
Popełnianie błędów – w biznesie akceptowane w niewielkim stopniu, jest jednak
nieodzownym element każdego działania. Popełnianie błędów pomaga w zrozumieniu tego,
co poszło nie tak i przybliża nas do realizacji zamierzonego celu.
6.
Eksperymentowanie – nie ma złych pomysłów, czasami warto sprawdzić postawioną
hipotezę, nawet jeśli wydaje się nieoczywista. Często efekty eksperymentów mogą być
nieocenioną inspiracją.
7.
Myślenie rękami – proces design thinking zakłada bardzo szybkie testowanie pomysłów.
Temu służą prototypy produktów i usług, których użyteczność i funkcjonalność jest
sprawdzana przez realnych użytkowników. Daje to projektantom informacje zwrotne – bardzo
cenne na etapie udoskonalania pomysłów.
8.
Iteracyjność – proces design thinking to ciągłe robienie, sprawdzanie i ulepszanie – do
czasu, aż damy klientom to, czego naprawdę potrzebują.
9.
Wyjście poza schematy – nie próbujmy dopasowywać działań do procedur. Otwartość i
inspiracje pochodzące czasami z bardzo odległych obszarów, mogą być pomocne przy
projektowaniu nowych rozwiązań.
10.
Szybkie wdrożenie – tzw. MVP - produkt o minimalnie koniecznej funkcjonalności.
*Katalog jest subiektywnym wyborem autorów
Tekst:
Piotr Grocholiński
Beata Michalska