Masz pytanie? Napisz
design-thinking-inspiracje
10 Inspiracji z konferencji „Design Językiem Biznesu” podczas Gdynia Design Days
21 lipca 2017
Pokaż wszystkie

10 praktycznych argumentów za Design Thinking

Dlaczego design thinking
W latach 70-ych ubiegłego stulecia na Uniwersytecie Stanforda naukowcy postanowili sprawdzić na czym polega sukces projektantów i jak można skutecznie zaadoptować ich proces do tworzenia rozwiązań biznesowych. W efekcie wieloletnich eksperymentów i doświadczeń powstał proces projektowania wykorzystujący know how biznesowe i technologiczne, nazywany Design Thinking. Proces ten integruje myślenie strategiczne z myśleniem kreatywnym w ramach ściśle określonych etapów, koncentrujących się na poszukiwaniu odpowiedzi na następujące pytania:

dla kogo projektujemy rozwiązanie?
jaki problem rozwiązujemy?
co w związku z tym jesteśmy w stanie zaproponować?
jak wygląda i działa rozwiązanie?
co użytkownicy sądzą o rozwiązaniu?


10 najważniejszych cech procesu Design Thinking*:



1. Klient w centrum uwagi - podstawowym filarem myślenia projektowego jest człowiek i prawdziwe zrozumienie jego oczekiwań, dzięki któremu jesteśmy w stanie dostarczyć wartościowe rozwiązania.

2. Multidyscyplinarność – praca w zróżnicowanych zespołach pozwala wykorzystać mnogość kompetencji, perspektyw i doświadczeń ich członków.

3. Każdy jest kreatywny - przyjęcie zasady, że każdy jest wartością w zespole, a wszystkie pomysły są własnością grupy.

4. Duża dawka empatii – dzięki aktywnemu słuchaniu, obserwacji i zadawaniu pytań, proces pozwala na znalezienie problemów, z których istnienia nikt wcześniej nie zdawał sobie sprawy, a których rozwiązanie może w znaczący sposób ułatwić nasze życie lub podnieść jego jakość.

5. Popełnianie błędów – w biznesie akceptowane w niewielkim stopniu, jest jednak nieodzownym element każdego działania. Popełnianie błędów pomaga w zrozumieniu tego, co poszło nie tak i przybliża nas do realizacji zamierzonego celu.

6. Eksperymentowanie – nie ma złych pomysłów, czasami warto sprawdzić postawioną hipotezę, nawet jeśli wydaje się nieoczywista. Często efekty eksperymentów mogą być nieocenioną inspiracją.

7. Myślenie rękami – proces design thinking zakłada bardzo szybkie testowanie pomysłów. Temu służą prototypy produktów i usług, których użyteczność i funkcjonalność jest sprawdzana przez realnych użytkowników. Daje to projektantom informacje zwrotne – bardzo cenne na etapie udoskonalania pomysłów.

8.Iteracyjność – proces design thinking to ciągłe robienie, sprawdzanie i ulepszanie – do czasu, aż damy klientom to, czego naprawdę potrzebują.

9. Wyjście poza schematy – nie próbujmy dopasowywać działań do procedur. Otwartość i inspiracje pochodzące czasami z bardzo odległych obszarów, mogą być pomocne przy projektowaniu nowych rozwiązań.

10. Szybkie wdrożenie – tzw. MVP - produkt o minimalnie koniecznej funkcjonalności.

*Katalog jest subiektywnym wyborem autorów Tekst: Piotr Grocholiński Beata Michalska